در بهشت

آخرین ارسالی های انجمن

خواص اسما الله + تعداد ذکرها

چهارشنبه 26 آذر 1399
  • نویسنده :
  • بازدید : 273 مشاهده

خواص اسما الله + تعداد ذکرها

 

 

ذکر کثیر آن است که دل و زبان و تمام اعضا و جوارح انسان ذاکر باشد . کسی که ذاکر شد عمل می کند هرآنچه را که خدا امر کرده و ترک می کند هرآنچه را که خدا نهی کرده و اینجاست که او واجد مقام بندگی خدا می شود ، مقامی که پیغمبر اکرم (ص) به آن افتخار می کند . پس ذاکر کسی است که به یاد خدا باشد و غیر خدا را فراموش کند . ذاکر خود را در حضور حق می بیند . کسی که خود را در حضور حق دید ، مرتکب معصیت نمی شود . معصیت زمانی انجام می شود که انسان از یاد خدا غافل باشد .

 

- خداوند در قرآن کریم می فرماید : برای خدا نامهایی است نیکو خدا را به این نامها بخوانید (اعراف 179)

- خداوند در قرآن کریم می فرماید : جز خدای یکتا که همه اسمأ و صفات نیکو ، مخصوص اوست خدایی نیست.

(طه 8)

- خداوند در قرآن کریم می فرماید: پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم . (بقره 152)

- خداوند در قرآن کریم می فرماید: یاد کنید مرا یاد کردنی بسیار .

- خداوند در قرآن کریم می فرماید: از غافلین نباشید . (اعراف ، 205)

 

رسول خدا محمد (ص) می فرمایند:

برای خدا که نامش مبارک و بلند مرتبه باد ، نود و نه اسم است که هر کس خدا را به آنها بخواند دعایش مستجاب می شود و هر کس آنها را یاد کند به داخل بهشت می رود.

 

امام رضا می فرمایند: خداوند را نود نه اسم است که هر کس به آن دعا کند اجابت می شود و هر که آنها را احصاء کند به بهشت خواهد رفت .

 

امام صادق می فرمایند: شیعیان ما کسانی هستند که هرگاه تنها باشند بسیار یاد خدا کنند

 

خداوند به حضرت موسی (ع) می فرمایند : من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند .(بحارالانوار.)

 

 خواص اسما الله + معنی


1. الله ( خداوند )

 

اسم مبارک « الله » چهار حرف است هرگاه همزه را انداختی می ماند « لله » که اشاره است به « ولله کل شی» یعنی همه چیز از اوست و اگر لام را انداختی و الف را گذاردی « اله » می شود که اشاره دارد به « و هو اله کل شی » هر چیزی به او موجود است . و اگر لام و الف را انداختی « له » می شود ، « و له کل شی» بازگشت هر چیزی به سوی اوست . و اگر لام از از کلمه « له » انداخته شود ، « ه » باقی می ماند و « هو » لفظی است که دلالت دارد بر سرچشمه عزت حضرت احدیت و لفظ « هو » مرکب است از دو حرف  « هاء » و « واو» . لفظ هاء ، اصل است نسبت به واو ، چون واو از اشباع ضمه هاء پیدا شده ، پس در واقع « هو» یک حرف است و دلالت دارد بر وحدت حضرت احدیت .

 

 

هرکس روزی 100 مرتبه بگوید « هو الله الذی لا اله الا هو » خدا او را از اهل یقین گرداند .

 

 

2. رحمن ( بخشنده)

ترجمه: خداوند بخشنده مهربان

 

رحمان یعنی کسی که رحمتش همه بندگانش را در برگرفته است . خداوند ذات  مقدسی که صاحب رحمت بخشش فراگیر است بر بندگان از مومن و کافر و روزی دهنده ایشان است ، رحمت وسیع او همه موجودات را فراگرفته . رحمان و رحیم هر یک صفت مشبهه برگرفته از رَحم هستند .معنای رحمان ، بخشش عام خداوند است ، اما لفظش از اسماء خاصه حق است . یعنی هیچ موجودی جز خدا به این لفظ نامیده نمی شود . رحمان ، نام خداوند بلند مرتبه است .

اگر کسی بعد از هر نماز 100 مر تبه اسم « الرحمن » را بخواند در همه حال ، مورد لطف و عنایت خداوند قرار می گیرد.

 

 

3. رحیم ( مهربان)

ترجمه : خداوند مهربان است

 

الرحیم معناه انه رحیم بالمومنین : رحیم یعنی این که او به مومنان رحمت خاصی دارد. و ذات مقدسی که رحمت او مختص به مومنان است در عاقبت امرشان. و کافران از این رحمت ، نصیبتی نیست . لقوله تعالی و کان بالمومنین رحیما (سوره احزاب 43) به دلیل این سخن خدای تعالی به مومنان رحیم است .

اگر کسی این اسم را ورد خود قرار دهد اگر در مهمی فرو مانده باشد گشایش در کارش پیدا می شود.

 

 

4. رب ( مربی – خالق )

الحمد لله رب العالمین

ترجمه : ستایش خدای را که پرودگار جهانیان است

 

رب به معنی خالق مطلق یعنی خداست . پدر و استاد وغیره تربیت کننده هستند و تربیت آنان باید زیر نظر یک مربی بزرگ که مربی اوهم خداست قرار داشته باشد . خداوند در قرآن مجید می فرمایند:« هوالذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم ویعلمهم الکتاب و الحکمته و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین»

(سوره جمعه 2) : اوست خدایی که میان اعراب بی سواد پیامبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت تابرآنان آیات وحی خدارا تلاوت کند و آنها را پاک سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی وحکمت الهی بیاموزد با آن که پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی بودند.

به هنگام گرفتاری با توجه به ربوبیت باری تعالی با یک نفس است « یا رب » خوانده شود ( به هرتعدادممکن)

 

 

5. مالک ( دارا)

مالک یوم الدین

ترجمه : خداوند پادشاه روز جزا است .

 

مالک به به دو معنی آمده یکی پادشاه و صاحب اختیار و دیگری مالک . « و هومالک المک و الملکوت » یعنی ذات مقدسی که حقیقتا مالک تمامی عوالم موجودات است و مالکیتهای دیگران برآفریده های او موقتی ، مجازی و عاریتی است .

اگر کسی روز جمعه پیش از طلوع آفتاب 1000 مرتبه این اسم را بخواند تمام حوائج دنیا و آخرت او برآورده شود.

 

 

6. احد ( یگانه – بی همتا )

قل هو الله احد

ترجمه : بگو ، او خدای یکتاست

 

احد مربوط به ذات باری تعالی است که نفی جزئیت می کند از ذات. مقام احدیت خداوند از ذات خداوندی شائبه هر گونه جز و شبیه و قسم را دور می کند و ذات خدا را بی شریک و بی مانند می نمایاند.

اگر کسی هر روز 13 مرتبه ذکر « یا احد » را بخواند ایمان او راسخ می شود و برای کسب نورانیت از غذا قبل ازغذا خوردن بگوید لا اله لا الله احداً صمداً لا حول ولا قوة الا بالله .

 

 

 

7. صمد (بی نیاز)

الله صمد

ترجمه : خدا بی نیاز است و همه به او نیازمندیم .

 

این اسم فقط یک بار در قرآن آمده  وتقلق آن منحصر به ذات اقدس الهی است امام باقرفرموده اند: صمد ، بزرگی است که بالاتر از وی ، امر و نهی کننده ای نباشد.

اگر کسی گرفتار باشد جهت رفع گرفتاری هر روز 134 یا 124 مرتبه خوانده شود .

  

 

8. محیط ( دربرگیرنده )

و الله محیط بالکافرین

ترجمه : و خدا بر کافران احاطه دارد.

 

محیط به کسی اطلاق می شود که برتمام ممکنات ( یعنی موجودات) احاطه دارد.

اگر کسی طلب علم دارد و توانایی فوق العاده برای پیدا کردن یادگیری می خواهد هر روز ذکر «یا محیط» را بخواند.

 

9. ولی ( صاحب اختیار – یار – دوست – سرپرست )

الله ولی الذین آمنوا

ترجمه خدا یار اهل  ایمان است .

 

ولایت به معنی دوستی و محبت می باشد. خدا نسبت به اهل ایمان محبت دارد محبت تشریعی ( یعنی محبتی که جلوه آن در راهنمایی ایشان توسط خداوند به واسطه دین الهی بروز می یابد). و نیز به معنی یار می باشد خدا یاری کننده اهل ایمان است . ولایت به معنی حکومت است و خداوند متعال بر تمام موجودات حکومت می کندحکومت و ولایت مطلقه از آن خداست .

اگر کسی می خواهد محبت خود را در دل دیگری زیاد کند مانند حضرت ولی عصر(عج) در هر روز 46 مرتبه « یا ولی» بخواند

 

 

10. حیّ ( همیشه زنده )

الله لا اله الا هو الحی القیوم

ترجمه : بحقیقت ، خداوند یکتاست که جز او خدایی نیست و زنده و پاینده است .

حیات خداوند ، ذاتی است . او زنده ای است ازلی وابدی و حیات موجودات زنده نیز قائم به اوست .

 

اگر کسی می خواهد به مرگ فجیع یا سکته نمیرد بعد از هر نماز واجب 18 مرتبه ذکر « یا حی » و یا « الحی» را بخواند . برای طولانی تر شدن عمر اسم « حیّ » را روی نگین انگشتری حک کند . برای شفای مریض ذکر « یا حی » را 1001 مرتبه بخوانند و به آبی فوت  کنند و به صورت و گونه و پیشانی مریض بزنند  و کمی به او بنوشانند.

 

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]